#BetterCorporateImmunity с Цветелина Тенева и Светлан Станоев: Вътрешните мотиватори бяха ключови за 2020-а
21.12.2020
Срещаме се със съоснователите на The Business Institute, за да научим повече за бъдещето на обученията в онлайн среда, предизвикателствата на годината и мотивацията като движеща сила за екипа
Здравейте, Цвети и Светлан! Приятно ни е да се срещнем – като за начало, бихте ли се представили с няколко думи?
Здравейте, казвам се Цветелина Тенева - един от съоснователите на The Business Institute. В нашата организация работим с корпоративни клиенти, дизайн на обучителни методики и обучително съдържание, и разбира се - отговорности, свързани с развитието на екипа.
Здравейте и от мен. Аз съм Светлан Станоев - мениджър и основател на The Business Institute. Основният ми опит и професия е в сферата на финансите. Занимавам се основно с бизнес развитие, нови продукти, нови клиенти, нови пазари. Повечето нови неща малко или много минават през мен
Ако трябва да опишете 2020 през метафора, каква би била тя?
Цветелина: Това е един прекрасен въпрос. Моята метафора е свързана с моето хоби и бих описала 2020-а като тренировка по бразилско жиу-жицу със спаринг борби в нейния край. Това е като да имаш срещу себе си опонент, който непрекъснато поднася изненади. В същото време ти трябва много бързо да преценищ ситуацията да вземеш решение как да реагираш, да бъдеш напълно спокоен и с ясно съзнание, че това все пак е игра и забавление. Когато свърши този момент, ще имаш какво да вземеш и да научиш повече.
На каква сила трябва да разчитаме в такава битка?
Цвети: Със сигурност на вътрешната сила, най-вече на силата на спокойствието и на ума. И най-вече на това, че преди да влезем в такава ситуация трябва да сме тренирали доста. Тоест, всичко от това, което сме правили преди, ще ни влезе в полза. Просто трябва да преценим какво от нещата , които можем, в най-добрия начин можем да приложим, за да максимизираме резултата от тази иначе доста динамична ситуация.
Светлан: Моята метафора: според мен годината ни предложи много кисели лимони, но направихме всичко възможно и успяхме да си направим доста интересна лимонада, която в едни отношения наистина е кисела, а в други - сладка. Считам, че възможността да правим лимонада от лимоните е много важно умение и перспектива, начин на мислене, което го преживяхме на практика.
Кои съставки бяха ключови, за да стане тази лимонада специална за сетивата?
Светлан: Ами да знаеш тези, които ще я пият, какъв вкус обичат (усмихва се).
Какви предизвикателства – на ниво организация, на ниво екип.
Светлан: Интересното, от което ще тръгна е 2019 г., когато реално над 75 % от бизнеса и обученията, които ние предоставяме, бяха присъствени - по този начин бяхме предразположени да бъдем сериозно ударени от тази пандемия. Но още в началото на 2020 г. ние всъщност влязохме доста силно - имахме клиенти, които бяха заявили желание, с някои от тях имахме и сключени договори, които представляваха много голям процент от планираните приходи. Реално имахме заявки или договори за цялата 2020-а, но след фаталната дата 13 март в България, много голяма част от клиентите бяха в ступор. Преосмислиха своите планове, приоритети, цели, в резулатат на което малка част (само 3-ма) бяха готови и решиха да преминат изцяло онлайн. Можем да се похвалим, че бяхме готови за това. Всъщност ни отне 2-3 дни да се реорганизираме, така че успяхме бързо да да отговорим на новата реалност. Преди няколко години имахме клиенти, които още по това време – много преди пандемията, започнаха да търсят и да искат виртуални класни стаи, дигитално съдържание и ново поколение за предоставяне на информация за развитие на техните служители. Това ни помогна бързо да се подготвим и конкретно да се фокусирахме върху онлайн маркетинг продажби. Проведохме различни онлайн събития и семинарни, така че да се държим въвлечена в общността и да предоставим стойност на хората около нас. Най-вече успяхме и да създадем онлайн дигитализирано съдържание, което да ни помогне да бъдем максимално подготвени за това, в което вече навлизахме. Може да кажем, че имахме доста кисели лимони, но бидейки малък екип, подхванал тази тенденция, успяхме да се преорганизираме и да направим лимонадата.
Цвети: Всъщност, забележително беше как тези 25% от бизнеса ни преди 2019-а или преди началото на 2020-а се оказаха решаващи, за да приключваме днес успешно. И другото е, че след месец май ни направи впечатление, че корпоративните организации, с които работим, много фокусирано започнаха да работят и да се грижат за мотивацията на своите екипи. Още април стана ясно, че всичките усилието и фокуса на всички експерти в областта на човешките ресурси от първостепенно значение беше ангажираността и мотивацията на служителите на компаниите.
А какво се случи и случва с ангажираността и мотивацията във Вашия екип по време на предизвикателната 2020-а?
Цвети: Интересни неща – ще започна по този начин (усмихва се). Тук ще призная, че имаме и нещо в задния джоб, което можем да използваме, за да отговорим на този въпрос. Това са няколко карти, на които има ключова дума. Избрахме няколко от десетте ключови вътрешни Мотиватора в работна среда. Защо избрахме именно този начин, за да отговорим на вашия въпрос? Защото когато имаме предизвикателство в бизнеса, съвсем нормално това, с което мениджъри разполагат в чисто материален аспект, за да стимулират своите служите, то изтънява и като цяло клиентите и продажбите намаляват. И тогава всъщност на преден план излиза нещо друго – излиза вътрешната мотивация на хората, защото няма човек, който да работи единствено и само заради парите. Винаги има нещо друго отвътре, което той търси и намира в работата си. И през тези месеци именно вътрешните мотиватори на хората се оказаха решаващи. Вярваме, че това важи за нашия екип и затова ще използваме картите, за да отговорим на Вашия въпрос.
Светлан: Ами, аз ще дам пример с две от тях. Любознателност – мотиватор, който е именно насочен към това, че хората се стремят към учене и знание. Това е нещото, което ги мотивира да търсят решение на ребуса. Има такива хора - със сигурност в нашия екип е доста силно застъпено. Вторият мотиватор е майсторство. Майсторство е насочено към уменията и въобще към това да покажеш, понякога и на себе си, да докажеш, че успяваш да се справиш в трудна и непозната ситуация. Или усъвършенстване. И именно това да се стараеш да бъдеш по-добър в това, което правиш. И любознателност, и майторство са два мотиватора, които са ключови в ДНК-то на The Business Institute. Ако едното – любознателност, е повече book smart, тоест четеш, търсиш източници на информация, да си напред с материала от гледна точка да знаеш кои са тенденциите, то майсторство е street smart – да знаеш как го правиш с ръцете си, как то е практично и приложимо. И двете са включени в ДНК-то на The Business Institute.
Цвети: И всъщност през тези месеци, представяйки тези Мотиватори на нашите хора в екипа, това което ние дадохме, е възможност. Първо - да търсят нова информация, да изучават и да проучват тенденции и второ - да ги прилагат. Защото в края на деня всички трябваше да се учим, а и независимо от това, че ние формално се водим лидерите на тази организация, тя беше много плоска. Всички заедно трябваше да решаваме ребусите и да излизаме от ситуациите, които бяхме поставени. Бих искала да представя и тези две карти - това са Мотиваторите „Власт“ /тук искам да направя уточнение, че това е власт чрез влияние, не формална власт, което е друг мотиватор, наречен статус, а това е възможността на влияяш върху работата и върху решенията, които служат за работата/ и „Свобода“ /възможността в работата да имаш автономност в рамките, на която да решаваш как да свършиш това, което трябва и разбира се, да поемаш отговорност за начина, по който си решил да свършиш тази работа/. Така че, „Влияние“ и „Свобода“, взети заедно тези два мотиватора, доведоха до това - и пак казвам, ние като мениджъри си дадохме сметка, че това е много добра възможност за бизнеса и за хората. Овластявайки хората и давайки им ниво на автономност, което винаги е имало в нашата организация в интерес на истината, но през тези месеци абсолютно съзнателно водейки този процес, за да можем да превърнем киселите лимони в лимонада. И още две карти на два мотиватора – „Принадлежност“ и „Достойнство“. „Принадлежност“ е мотиваторът, който е свързан с това, когато отидеш на работа да ти е приятно да видиш хората, с които работиш. Не просто работата да те кефи сама по себе си, а и хората да са ценни за теб и да търсиш общуване с тях. А „Достойнството“ е свързано с ценностите. Това е ситуация, в която търсенето на човек и личните му ценности са отразени в неговата работа без да има дисхармония между тези две неща. В The Business Institute сме верни на своите ценности и на своите гени и през тези месеци не отстъпихме, макар че беше трудно. Тези два мотиватора бяха важни, за да държим ядрото силно. Буквално центъра на бизнеса, не от гледна точка на конкретни задачи и резултати, а от гледна точка на смисъла и на целия път, който извървяваме заедно.
И съвсем накратко – тези десетина Мотиватора са част от едно знание от организационната психология, свързано с върешната мотивация и почиват на редица изследвания на чуждестранни изследователи и академични личности. Те не са нещо, което ние сме си сглобили, а стъпваме на солидно знание в областта на организационната психология.
Кои са вашите любими Мотиватори в частност?
Цвети: Това е много важен въпрос, защото и ние сме част от този и екип и трябва и да бъдем вътрешно мотивирани, не по-малко от останалите. Ако ние се демотивираме, може да стане страшно. За себе си мога да кажа, че принадлежността е много важна за мен и това, че сме много силна група и подкрепата и принадлежността към нея е нещо, което силно ме мотивира в работата. Мой личен силен мотиватор е и майсторството. Така че имам уклон към това да опитвам нови неща и независимо дали сме успели предния път да видим можем ли малко по-добре и малко по-добре, и малко по-добре... И тази стръв буквално да създадем нещата е нещо, което мен лично много ме мотивира в работата. И мисля, че с тези два ще заключа отговора на този въпрос.
Светлан: Преди да кажа, за мен ключово – това, което все повече преоткриваме и го живеем, е именно диверсификация от гледна точка на различни хора, различни неща ги мотивират и съответно постигат по различен начин различни цели. И когато екипът наистина е разнообразен, това ни дава възможност наистина да видим различни неща по различен начин. Така че не напразно сложихме на масата шест от десетте Мотиватора, които именно показват и доказват, че в трудна ситуация разчни комбинации от Мотиваторите, по различен начин изплуват като важни и синергията между тях е доста ключова. По отнешение на тези, които мен лично най-много ме зареждат са тези, които са в ръката ми. Именно „Любознателност“ - обичам наистина да решавам трудните ребуси и да търся информация нова, различна за решаването им. Обичам и да създавам ребуси, които другите да решават, с цел да научат нещо ново. Както и майсторството в смисъл на наистина да е практично, приложимо и да носи добавена стойност за нашите клиенти. Такъв ни е бизнесът, все пак. Това са моите два Мотиватора.
Това, което представихте дали, доколко и как е приложимо в по-големи организации от вашата?
Цвети: Всъщност, бих казала, че ние сме умален образ на принципа, на който тези Мотиватори работят, независимо от техния размер. По една простичка причина – всяка огромна организация е съставена от набор от по-малки екипи. Тоест, всеки един екип би следвало да бъде до около 10-12 души, ако следваме азбучните правила за управление на хора, което е съизмеримо с нашия размер. Ако всеки мениджър разбира смисъла на тези мотиватори, проследява ги в хората си, проследява ги в себе си и не на последно място, за да бъде градивно и за хората и за работата, да търси къде е тази пресечна точка между това, което мотивира хората, и това, което работата дава като възможности и като предизвикателства. И по този начин да навигира кой какви задачи по какъв начин точно да бъде ангажиран. Именно, за да може от една страна хората да се чувстват щастливи в работата си, да дадат максимума от себе си, непренебрегвайки себе си, а напротив. И в същото време това да бъде и принос за комапнията. Защото в края на деня на въпроса „Как завършваме 2020?“, нашият отговор е „Чудесно!“ и причината за това е защото се оказаха множество пресечните точки между мотиваторите на хората в екипа ни и предизвикателствата на 2020-а. Именно тази година с един от нашите ключове корпоративни клиенти – Vivacom, в продължение на 9 девет месеца работихме по темата, прилагайки Мотиваторите сред техните средни мениджъри. Видяхме буквално в действие как се случи това в една несравнимо по-голяма от нас организация.
Коя е новата Добавена стойност за служителите? Знаем, че повече от всякога имаме нужда от Благодаря, от зачитане под една или друга форма...
Светлан: Всъщност 2020-а ще влезе по всякакъв начин във всякакви учебници, но на въпроса: 2020-а се явява доста фундаментална за мениджъри и работодатели, и осмислянето на това какво движи хората, какво може да ги събере по всякакъв начин и като сили, и психологически, така че като един екип да се справят с трудностите. Именно преосмислянето на думата „мотивация“ - какво движи... На английски има такава интересна думичка – driver, какво те движи, какво те кара да бъдеш устремен и фокусиран в постигането на дадена задача, резултат. Така че, това че мениджъри, голяма част от компаниите преосмислят и виждат именно какво може да им помогне да се справят в настоящата трудна ситуация, това е много силна добавена стойност. Понякога това да осмислиш някои неща е не по-малко важно от каквито и да е други резултати, които в някакво по-нормално бизнес време могат да бъдат постигнати.
Цвети: Мениджърите през тази една година осъзнаха каква е силата на нематериалното, което движи хората в работата. Което не означава, че материалното трябва да бъде загърбено – то е важно, защото иначе бихме били в дискомфорт, но оттам нататък онова което пробива стени, е нещо друго и това е чисто човешкият аспект на хората не толкова като ресурс, а като личности.
Как приключва 2020 година за Вашия екип?
Светлан: Броим я за успешна година. Въпреки лимоните, въпреки киселата лимонада – успешна. Защо? Защото ни накара да преосмилим много неща и буквално изстреля бизнеса в нови посоки. Именно дигитализация на това, което прави. Дигитализация на всякакви насоки – именно с произвеждане на съдържание, начина по който се предоставя това онлайн дигитализирано съдържание, маркетинг продажби и подобни неща, както и преосмислянето и впрягването в действие на екипа по време на криза. Конкретни неща, за които считаме, че реално може да се похвалим – едно от тях е, получихме награда от Белгийския бизнес клуб и наградата е точно на тема „Устойчивост“, което в настоящата пазарна и всякаква среда е нещото, което различава нас като екип.
Успяваме да бъдем гъвкави, да устояваме на съответните трудности и бързо и еластично отново да се върнем във форма, така че да поемаме трудните удари от пазара. Друго, с което може да се похвалим, е свързано с това че екипът успя да направи професионален подвиг в пълния смисъл на думата – конкретно уъркшоп, базиран на Lego Serious Play, което беше онлайн едновременно за 100 души, което на този етап дори и извън България не беше се случвало. Трудностите така ни помагат да измислим интересни лимонади. Иначе, успяхме да създадем доста онлайн съдържание, което е част от процеса, през който и все още минаваме – именно цялостната дигитализация. Общо над 330 минути съдържание, над 1 800 регистрирани в платформата, която ползваме за предоставяне на дигитално онлайн съдържание. Все неща, които ако не се беше случила пандемията, нямаше да направим. Така че пандемията наистина катапултира някои аспекти в нашето развитие. В някои отношеният се чувстваме дори по напреднали, но това пак е в рубриката „Лимоните и лимонадата“. Определено може да кажем, че успяхме да си вземем уроците и да погледнем, че чашата все пак е наполовина пълна и затова определено сме благодарни на екипа, на клиентите, с които работим, така че има за какво да благодарим.
Цвети: Благодарим преди всичко, на семействата ни и на нашите колеги, защото успешното приключване на 2020-а е свързана с не малко жертви – най-вече на време и усилия. Благодарим и на нашия вътрешен екип, защото наистина даде много от себе си през тази година. И разбира се, на клиентите, които скочиха с нас в цялата тази дигитализация и ни повярваха. Влизаме в 2021 г. със също не малък процент заявки, така че може да кажем, че имаме добър римейк след приготвената и изпита лимонада. За пореден път показахме, че The Business Institute е катализатор на умения, които вярваме, че са за добро за целия бизнес пазар и общество.