#BetterCorporateImmunity с Владимир Христов: периодът е тест и за лидерите, и за организациите
25.01.2021
Разговаряме с Владимир Христов – генерален директор „Бизнес продажби и маркетинг“, Теленор, за мястото на телекомуникациите във време на промени и професионалната среда като източник на подкрепа.
Здравей, Влади. Радваме се, че имаме възможност да се срещнем и да разговаряме! Като за начало – били се представил?
На първо място, добре дошли в нашата сграда. За нас е удоволствие да се срещнем. Казвам се Владимир Христов и работя в компанията вече от 18 години. Бях студент, когато започнах в първия магазин на телекома. Минал съм през различни етапи в магазинната мрежа, в корпоративни продажби и от няколко години отговарям за бизнес продажбите и маркетинга в нашата компания. На практика, това е първият ми и единствен работодател вече доста години.
Ти си истински пример за преминаването през всички стъпала в компанията.
Ами да, може да се каже. Бях студент и започнах да работя за по няколко часа през лятото. В последствие завърших успешно. Всеки момент си чакам дипломата и от университета в Шефилд по бизнес администрация, където успешно завърших. Същевременно успявам да се развивам и да постигам кариерни успехи заедно с компанията. Това е едно добро място, бих казал, след толкова много години тук.
Кое успя да те задържи толкова време и да те мотивира да останеш?
Бих определил две неща, които са валидни за мен, предполагам и за повечето хора.
Първото нещо е екипът и моите колеги.
Тук съм заобиколен от приятели, от колеги, които заедно искат да постигат целите си. Научил съм страшно много от тях и продължавам да споделям знанията, които имам, с новите кадри на компанията. Второто основно нещо е, че ние работим в много динамична среда и аз непрекъснато се усъвършенствам, научавам нови неща, като разбира се, има и предизвикателства. Така че в нито един момент не мога да кажа, че съм достигнал своя максимум.
Появиха ли се нови ценности в приоритетите на Теленор?
Нашите ценности са групирани в 4 основни елемента.
Първата започва с мен самия и с това, че всъщност аз нося отговорност за моите постъпки, аз нося отговорност за това дали ще се развивам, дали ще работя ефективно, както за себе си, така и за компанията и екипа. Така че това е първата ни основна ценност и тя е свързана с това, че трябва да давам добър личен пример.
Втората ни ценност е свързана с работата в екип и с това, че ние, тук в компанията, постигаме заедно целите си, имаме определени модели, които спазваме и имаме определени стандарти. Доста дълго време отделяме от топ мениджмънта до всеки ръководен кадър да обяснява на екипите си, така че всички ние да ги споделяме.
Третата основна ценност е свързана с нещата, които ние правим в момента. С това, че искаме да постигаме целите ефективно, да го правим и да довършваме нещата докрай.
И последната, но не по важност, е свързана с това какво искаме да постигнем утре и с това, че всеки един от нас иска да става по-добър. И ние, като организация, да се опитваме да се усъвършенстваме всеки ден. Това са нашите ценности, които следваме, бих казал, от немалко време и ни помогнаха да реагираме адекватно по време на тази интересна година, както ти казваш.
Кои бяха най-големите предизвикателства за екипа през изминалата година?
Бих казал, че средата е изключително различна за всички нас. Основната промяна дойде от нас - от липсата на физическо присъствие в офиса. Ние имаме щастието и удоволствието да работим в технологична компания. Всички имаме възможност за работа от вкъщи, като съответно сме екипирани с необходимите инструменти. Това променя доста динамиката и всъщност лидерството в такъв момент е много важно за всички ни. Като се започне от най-ниското ниво и се стигне до най-високото такова. Бих казал, че най-важното нещо в тази ситуация е честната и открита комуникация, която трябва да се случва колкото се може по-често. Ако това е налице и вие като екип гледате в една и съща посока, то тогава предизвикателствата ги има, но могат да бъдат преодоляни.
Как се мотивира един екип по отношение на маркетинг и продажби в тези времена?
Мотивацията, бих казал, при нас беше на високо ниво и преди кризата. Ние работим в сектор, който е критичен за всяко физическо лице и всяка организация. В момента комуникациите и особено мобилните, се доказаха като, бих казал, топ успешен фактор за съществуването на всяка единица в нашето общество. Мотивацията дойде оттам, че все повече хора ни търсят и разчитат на нас. Без мобилните услуги те въобще не биха могли да реализират било то учене, контакти с дома или реализиране на бизнес.
Ние имахме конкретен план как ще действаме с тази криза от самото начало, още от пролетта. Мога да кажа, че дори имахме открита комуникация към всички малки и средни компании в България. Когато създавахме този план, направихме една обща среща в интернет пространството и го споделихме с всички, за да може, която и да е бъдеща компания да иска да оцелее през тази криза, да знае, че всъщност наличието на план може да помогне изключително много. Така че, самите ние си имаме нашия план, реагираме адекватно и бързо спрямо променящите се нужди на клиентите.
Каква е обратната връзка на клиентите ви?
Имаме изключително висока удовлетвореност от нашите клиенти - от начина, по кой ние ги обслужваме. Смея да твърдя, че това ни отличава в българския пазар. От друга страна, нещо, което е налице и инвестициите, направени през годините в мобилна мрежа в България, всъщност в момента се отплащат. В нашата държава няма проблеми, както от фиксирана, така и от мобилна гледна точка, за интернет и комуникации. Нещо, което е доста важно. Така че, клиентите са изключително доволни. Започнаха да търсят все повече продукти и услуги, които биха им помогнали да бъдат по-ефективни.
Аз работя в бизнес сегмента и имам възможност да наблюдавам как все повече компании започнаха да се дигитализират. Много по-често те се обръщат към продукти и услуги, които са помагали на техния бизнес, за да работят по-ефективно. Все повече и повече облачни продукти се продават, все повече и повече IT решения, които бизнесът да внедрява в своята организация, биват предоставяни от нас. Ние имаме специална програма в тази посока. Правим непрекъснато проучвания на продукти и услуги, които биха помогнали на бизнеса, като ги проверяваме и ги правим достъпни за България. Така всеки, който има нужда да стане по-добър и да се дигитализира, може да го направи.
Кои са тенденциите, които би маркирал като видими в света?
Ще ви кажа няколко неща, които вероятно не са новина за вас. България, например, е една от държавите, които са изключително ориентирани към плащания в брой. Тази тенденция има и своите плюсове, и своите предизвикателства. В момента това се променя доста бързо. Ние направихме една апликация, която дава възможност на нашите клиенти да плащат бързо и лесно. Давайки своята дебитна или кредитна карта веднъж, повече не се налага да въвеждат пароли. Това беше първата стъпка. Това, което в момента правим възможно, е цялата интеракция, която ти си имал с един телеком, вече да можеш да провеждаш от вкъщи. Да можеш да си подновиш тарифният план, да подновиш договорът си или да активираш нещо допълнително. И всъщност правим така, че хората да могат дистанционно да активират абсолютно всички видове трансакции, които са необходими от един телеком.
За бизнеса създадохме бизнес портал, в който администраторът на една компания може много бързо и лесно, в реално време, да влезе и да администрира всички продукти и услуги на тях. Например: може да спира и пуска роуминг, може да сменя SIM карти, а също така може да си поръча телефон. Неща, които преди се случваха с прекалено много обаждания, визити, писане на имейли, в момента са достъпни и лесни за нашите клиенти.
От друга страна, мога да ви кажа, че в индустрии, които аз не съм предполагал, че ще бъдат толкова заинтересовани от дигитализацията, в момента ни търсят проактивно и инвестират време, усилия и финанси в това организациите и компаниите, в които те работят, да станат по-ефективни и да се дигитализират. Но погледнете какво става в сектор „Образование“, вижте какво се случва също така и с предизвикателствата, свързани с ресторантьорския бизнес, с хотелите, които са доста притиснати от мерките в момента - всички те се опитват да бъдат гъвкави, търсейки постоянно варианти да стават по-добри и по-ефективни.
Как онлайн средата провокира корпоративния имунитет?
Доста предизвикателно е за лидерите на една компания да работят в среда, в която го няма физическия контакт и елемент на емпатия, няма случайна емоция и спонтанни шеги. Работата в екип върви различно, когато виждаш отсрещната страна в монитора. Не бих казал, че е лесно, но е... Ние имаме удоволствието да се познаваме от доста време. Аз съм изградил екип от колеги, които имат високо ниво на доверие помежду си и за нас в частност това не е предизвикателство. Но когато има нов член в екипа е доста по-трудно той да влезе в една организация и да почувства всъщност духа на тази организация, когато си седи вкъщи пред екрана.
От друга страна – дали сме всичко възможно от гледна точка на достъп на информация, влизане на онлайн срещи, изключително проактивна комуникация от нас към всеки нов служител. Но няма да крия, че чакаме момента, в който ще се върнем на работа, дори и не на 100%. В момента имаме право на избор, но в сградата има доста хора, които проактивно решават на дойдат и да отделят някакво време в офиса, спазвайки мерките на компанията.
Кой е ключовият елемент в създаването и поддържането на връзки в един екип?
За мен ключовият елемент е да бъдеш честен, да даваш адекватна обратна връзка и да изискваш такава.
Ако тези неща ги има и си се обградил от хора, които искат да постигат целите си заедно, всичко друго е въпрос на малко воля, малко желание, на мъничко постоянство. Но ако има общи ценности на вас като група, мисля че всичко е постижимо. Ако сте честни, отговорни и открити, нещата се получават.
Събудиха ли се мениджърите в посока на забравени инструменти в комуникацията?
Мисля, че в периода ясно се откроиха добрите мениджъри.
Тези, които имат необходимите качества, в момента се справят лесно и ефективно, а членовете на екипите работят добре заедно с тях. Тези мениджъри, които са използвали власт, достъп до информация и най-вече своята титла, за да управляват екипи, в момента са в доста сложна ситуация.
Кризата от една страна помага на всеки мениджър да стане по-добър или да установи сам за себе си дали той отговаря на изискванията да бъде лидер. Защото, нека не се лъжем, не всеки добър експерт е добър изпълнител, следващата му стъпка е да стане ръководител. Това не е необходимо и доста често губи самият човек, губи екипът, губи и организацията, когато някой просто бъде промотиран на мениджърска позиция. От друга страна, добрите примери и добрите лидери в момента се открояват от останалите и това дава възможност на организациите да видят къде са успешните ръководители на екипи.
Този, който притежава емоционална интелигентност и отговаря на потребностите на екипа, без единствено да валидира някаква експертиза.
Точно така. Това е много добър тест както за лидерите, така и за организациите. Също така е тест и за служителите между другото, защото повече от всякога ти трябва да намериш мотивация в себе си да работиш в тази среда, да постигаш успехите и да споделяш идеите и ценностите на компанията. И ако това не е така, ти нямаш, как да кажа, нищо не те спира да потърсиш успеха си някъде другаде.
Успя ли бизнесът да помогне на своите служители?
Според мен бизнесът се справя добре, не бих казал, че се справя отлично, има още доста какво да се направи, специално в България, бих казал от моите наблюдения, така че да станем по-ефективен бизнес и по-конкурентно способен. Това, което ние правим като успешна тактика, смея да твърдя, е това, че ние имаме предварително зададени часови рамки, в които нашите екипи се срещат и комуникират. От най-високо ниво до оперативното такова в компанията, защото ние сме напълно наясно, че всяко едно звено в нашата организация е от изключително важна роля. И затова ние се стараем да комуникираме проактивно. Имаме много сериозен план – какво правим в понеделник, вторник, сряда, четвъртък, петък.
Нашият изпълнителен директор изпраща ъпдейт няколко пъти в седмицата какво се случва. Имаме ъпдейт за здравословното ни състояние, имаме също така ъпдейт за новодошлите в компанията, имаме ъпдейт за справянето със задачи. Имаме такава рамка от часови зони, в които ние се информираме и споделяме информация помежду си от една страна. От друга страна през останалото време всеки знае своята задача и ние даваме възможност в съответно неговата роля в организацията той да я свърши, когато може и когато му е удобно, стига тя да бъде свършена навреме и качеството да е на високо ниво. Така че, да – ние вече не спазваме работно време от 9:00 до 18:00 ч., но сме доста по-резултатно ориентирани и мисля, че се получава. Ръководителите в България трябва да се променят и да намерят начин да дадат възможност на хората да бъдат продуктивни, а не спазвайки само и единствено работно време, което невинаги върви ръка за ръка.
Използвам случая да споделя, че има компании, които минаха изцяло на работа от вкъщи и стига техният бизнес да го позволява, това не е лоша идея. Но не смятам, че е приложимо за всички бизнеси и не смятам, че е приложимо за всички отдели. Мога да дам пример за организацията, за която аз отговарям.
Ние имаме структури в цялата страна, имаме физически офиси, грижим се за това да има логистика на телефони, на SIM карти, на договори, направили сме изключително много нещата да се случват дигитално, да има електронни подписи, да има страшно много дигитални възможности за работа за нашите клиенти. Но и самите клиенти търсят възможност да си поговорят с някого, канят наши представители да си поговорят в техния офис или те да дойдат при нас - да изпият едно кафе, спазвайки мерките, разбира се. Също така, да си вземат телефон.
Трябва да се намери балансът между това да постигаме целите си, но да бъдем и добри хора и да не забравяме все пак, че трябва да има контакт между нас на чисто човешко ниво, не може абсолютно всичко да се случва онлайн.
Коя е добавената стойност за служителите днес? Знаем, повече от всякога се нуждаем да чуем „благодаря“...
Споменахте думата „благодаря“ и се сетих за една история, която смятам, че ще бъде интересна. Преди няколко години с нашия отдел „Човешки ресурси“ установихме, че всъщност има доста неща в компанията, които могат да се случват по-добре. Така направихме едно приложение, защото много компании правят app-ове за своите клиенти и това не е никаква тайна. Ние обаче направихме един app за нашите служители, в който искаме да направим така, че вътрешната администрация и комуникация да се случва по-лесно и по-удобно за служителите. Това взе да сработва доста добре, започнахме да го надграждаме с различни модули, измерихме удовлетвореността на клиентите – в случая нашите служители, и установихме, че тя е доста висока.
И какво направихме тогава? Преди няколко месеца си казахме: „Ами защо тази услуга да не я предоставим на бизнеса в България?“ и започнахме да го правим. Вече имаме няколко клиента, които успешно внедриха този модул. Модул, в който ти можеш да изпращаш и да комуникираш в реално време като компания със своите служители, само и единствено през приложението на твоята компания. То има съответния брандинг, цветове, персонално съдържание и клиентът управлява каква да бъде комуникацията.
Последното нещо, което направихме там, е един модул за „благодаря“. Този модул дава възможност на всеки един служител, когато е получил някакво удовлетворение от съвместната си работа с даден колега или екип, да даде своето благодаря на екипа, с който го е постигнал като успех. И все повече започваме да получаваме обратна връзка, че всъщност това дава доста голямо задоволство и на двете страни.
Изключително особено в днешно време човешкото и доброто взаимоотношение имат много голямо значение и това ние да запазим добро отношение един към друг е от ключово значение. Да, ние можем да го постигнем през тези дигитални модели, но също така то се усеща в тона на гласа ни, в начина, по който казваме „здравей“, в начина, по който изслушваме своя партньор. В начина, по който влизаме навреме за онлайн среща, начина, по който за малко или повече време, в което сме там, ние сме фокусирани или сме отдадени на човека, който споделя някакво съдържание. Имаме такива принципи, които в нашата компания спазваме и смея да твърдя, че ни помагат да бъдем по-успешни.