Как да намалим стреса за служителите преди празниците?
5.12.2022
Коледните празници се свързват с добро настроение, приповдигнат дух и позитивизъм от наближаващите почивни дни.
Хората се събират със семействата си и си почиват от работните ангажименти. В същото време, периодът преди коледната почивка се отличава с повишен стрес за служителите и мениджмънта на всяка компания. Това е времето за финален спринт за постигане на годишните цели, а също така и на планирането и бюджетирането за следващата година. Комбинацията създава идеални предпоставки за висок стрес в целия екип.
Как стресът вреди на служителите и на работния процес?
Стресът от крайните срокове, високите таргети, малкото време за изпълнение на задачите и прекомерното количество задачи, води до т. нар. "бърнаут" или прегряване на работното място. Това е специфичен вид стрес, свързан с работата - състояние на физическо или емоционално изтощение, което включва чувство за намалени постижения и загуба на лична идентичност. Бърнаутът има негативно отражение върху психическото здраве на служителите, а понякога има и негативен физиологичен ефект. Страхът, че могат да бъдат уволнени, ако не постигнат целите си, или ако не спазят крайните срокове е сред най-често срещаните причини за този стрес.
Как да намалим стреса на служителите?
За резултатите на фирмата, предпазването на добрите служители от „прегаряне“, е от изключително голямо значение. Затова е важно да предприемем някои стъпки в тази посока.
1. Започнете с добро планиране
За щастие Коледа е винаги на една и съща дата. Следователно, можем да планираме така дейностите си, че да не струпваме всичко за тези няколко седмици от средата на ноември до края на годината. Традиционно последните две седмици на декември са изпълнени с почивни дни, през които повечето хора си правят планове за ваканция. Сливането на празниците с няколко дни отпуск означава, че през този период на годината работните дни, с които разполагате, са по-малко. Направете план на задачите и ги изтеглете за по-ранен период.
Със сигурност е трудно да направите това с продажбите – особено ако вашият бизнес е със силно изразена сезонност през декември и около Коледа
Какви други дейности могат да бъдат свършени през октомври и ноември, за да освободите декември само за фокус върху продажбите? Бюджетирането и планирането на следващата година със сигурност могат да стартират дори през септември. Разбира се, че ще се чувствате по-комфортно с прогнозите, ако имате данните за продажбите и разходите през октомври и ноември, но това неминуемо ви оставя само две до три седмици за работа през декември, а точно това ви предлагаме да не правите. Помислете и за външна помощ – подсилете търговските си екипи с допълнителен персонал. Така хем ще продавате повече, хем ще редуцирате напрежението върху служителите.
Когато планирате необходимото време за изпълнение на проектите, заедно с ръководителите на отдели, винаги оставяйте поне 10% повече, което ще послужи като буфер, в случай че проектът не протича по план.
2. Комуникирайте с мярка и бъдете гъвкави
Възможностите за непрекъсната комуникация чрез мобилни устройства държат служителите привързани към работните си места почти денонощно. Това би трябвало да улесни комуникационния процес, но всъщност е основната причина за прегарянето на служителите.
Получаване на имейли извън работно време, през почивни дни, директна комуникация с мениджъри през различните платформи, води служителя до усещането, че е постоянно зает с работа, дори когато се предполага, че трябва да си почива. Работа на мениджъра е да наложи по-спокоен режим на работа, като например да се въздържа от това да пише имейли или да си „чати“ в извънработно време със служителите.
За да избегнете комуникация извън работно време, обърнете внимание на общуването по време на работа - бъдете сигурни, че задачите и крайните срокове са ясни за всички и че работата е разпределена справедливо.
Гъвкавото работно време е особено важно предвид всички задачи, които всеки трябва да свърши преди празниците. Лесен начин да зарадвате екипа е да им предоставите свободен следобед за коледно пазаруване или допълнителни дни за работа от вкъщи. Разбира се, трябва да поставите ясни правила и да сте сигурни, че това няма да попречи на работата.
3. Подкрепете идеите за почивка
Всички свързваме Коледа с почивка. Това е нормално и ние трябва не само да го приемем, а дори и да го насърчим. Това е инвестиция, която ще ви се отплати още в началото на следващата година. Помислете как да осигурите достъп на преференциални цени до салони за красота, спа центрове, магазини за подаръци, детски играчки, дрехи и други.
Осигурете празнично хапване в офиса – закуска, плодове, обяд, дори почерпка с вино в края на работния ден ще разведрят атмосферата и ще направят настроението в офиса наистина празнично.
Не забравяйте и Коледното парти. Мнозина от вашите служители го очакват с нетърпение и говорят за него с дни.
4. Покажете благодарност и признателност
Краят на годината е най- подходящият период да възнаградим лоялните и заслужили служители. Повишените разходи за празничната трапеза и коледни подаръци водят до изтъняване на бюджета на всеки служител. Идеален вариант за подкрепа на служителите са ваучери за храна или за подарък, с които те могат да преценят от какво най-много имат нужда.
С правилният жест на благодарност за Коледа ще подсилите лоялността на своите служители и ще ги мотивирате и ангажирате още повече с компанията.
Редуцирайте стреса в последните седмици на годината, оставете служителите да си отпочинат и още в началото на Новата година ще ги видите – позитивни и заредени с нова енергия. Всички знаем, че щастливите служители постигат по-високи резултати.
Ако искате да се подготвите по-добре за празничния период, разгледайте нашите Идеи за коледни подаръци за служители или Съвети за планиране на социалните продобивки за следващата година.