Липса на мотивация за работа – 5 основни стъпки към самомотивацията
20.04.2023
Колко често ви се случва да седите пред компютъра, да хвърляте по едно око през прозореца, да видите слънчевите лъчи или блясъка на снежната приказка, и да загубите интерес към задачата, по която трябва да работите?
До края на деня отчитате минимален прогрес, защото сте прекарали работния ден в мечти и съждения какво би било, ако сте навън и се забавлявате. Проблемът обаче е, че през това време са се натрупали още задачи, а това допълнително ви кара да нямате никакво желание за работа.
Спокойно, този проблем не е само ваш, а най-важното е да си дадете яснота защо ви се случва. Разбира се, ключово е и да го решите, защото в противен случай ефектът е като този на снежната топка – задачите се трупат една след друга, крайните срокове наближават. Изходът от ситуацията не няма да е добър - може да загубите работното си място, да снижите качеството на работата си, за да успеете да свършите всичко, или да работите извънредно много, което може да доведе до прегаряне. Което и от тези неща да ви се случи, със сигурност не е нещо, което вие доброволно да желаете.
Защо мотивацията за работа е изключително важна за развитието на един служител?
Много често виждаме, че успешните служители в една компания не са най-талантливите, а наймотивираните. Те са способни да компенсират липсата на талант с желание, учене и отдаване на работното място. Високомотивираните служители са склонни да работят много по-усилено, по-фокусирано, до максимума на техните възможности, а много често и отвъд, което се отразява много положително на резултатите на компанията.
Добрите работодатели ценят тези служители, възнаграждават ги както с бонуси за постигнати резултати, така също и с обучения и кариерно развитие. Това повишава и нивото на тяхната лоялност и те обикновено са дългогодишни служители на една компания. Те са и т.нар. посланици на компанията – рекламните лица, които говорят положителни неща за работната среда, за ползите да си служител на тази компания.
Как може да се самомотивираме успешно? 5 основни стъпки
В последните години все повече се говори за самомотивация. Редица организационни психолози твърдят, че мениджърите трябва да се стремят да не демотивират служителите, докато служителите трябва да се погрижат сами да останат мотивирани. Затова и ще разгледаме няколко основни стъпки, с които да помогнем на всеки служител да се мотивира
-
Ясно определете приоритетите си
Приоритетите и целите са като пътеводна светлина за всеки служител. Дайте си сметка какво искате да постигнете на работното място. Къде искате да отидете в кариерното си развитие. Степенувайте важните неща за вас. Когато постигнете целите си, вие ще се почувствате добре и заредени за нови предизвикателства.
-
Подреждайте задачите и срещите си за всеки ден
Организацията на работното място е от първостепенно значение, ако искате да не изостанете със задачите, а от там и да загубите мотивация. Стартирайте деня с нещо бързо и лесно, за да наберете енергия, след това се заемете с важните и спешни задачи. Те изискват повече енергия и концентрация, които вие имате в повече сутрин, отколкото следобед. За следобедите си оставете неща, които не са чак толкова важни. А ако имате добро планиране, спешните задачи ще стават все по-малко, така че ще имате повече време и по-малко работа под стрес.
Внимавайте със срещите. Те могат да бъдат както времеемки, така и изтощителни, а много често ползите от тях са критично малки. Преди да приемете участие в дадена среща, задайте си въпроса каква е ползата за вас от това да се включите и каква е ползата за компанията. Ако има такава, може да участвате, но ако не откривате положителен отговор на горните въпроси, то тогава по-добре я пропуснете.
-
Комуникирайте открито с мениджъра си и останалите служители
Много често ние се демотивираме, когато срещаме неразбиране в колегите или прекия ръководител. Също толкова често сме склонни да търсим вината в тях, затова че оставаме неразбрани. Хубаво е преди да прехвърлим топката към тях, да си дадем сметка дали самите ние сме комуникирали ясно и открито това, което искаме насрещната страна да разбере или свърши за нас.
Ако използвате пряка и директна реч при комуникацията с колегите и ръководството, то риска да останете неразбрани се снижава значително, а вероятността да получите това, което искате, се увеличава.
-
Винаги търсете начини за самоусъвършенстване
Невинаги в дадена компания има възможност да получите кариерно развитие, дори и да го заслужавате. Възможно е да няма свободна позиция или пък ръководството да търси кандидат отвън. Това не бива да ви демотивира, а напротив, трябва да е стимул за вас, за да подобрите квалификацията си, познанията си, натрупания опит.
Запишете се на онлайн курс или помолете по-опитен колега да ви бъде ментор в област, в която смятате, че имате какво още да подобрите. Попитайте вашия мениджър дали може да направите стъпка в страни, в друга сфера на дейност на вашата компания, където ще научите нови неща и ще натрупате ценен опит, който след това да използвате, ако получите желаното повишение в йерархията.
-
Започнете да спортувате активно и да се храните по-здравословно
Нещо, което мнозина подценяват, е здравният и ментален статус. Понякога демотивацията не е резултат на работна среда, лошо разбирателство с колеги или мениджър, с който трудно се работи. Случва се така, че лошо здравословно състояние, което се е отразило негативно и на менталното здраве, води до депресивни настроения, които пък понижават както мотивацията. Затова е много важно да отделяте от времето си за спорт, възстановителни процедури, правилно хранене и почивка.
Планирайте си време за спорт, било то във фитнес, навън в природата, разходки в планината или колоездене с приятели на открито. Изградете си и добър хранителен режим, правилна диета, качествена храна, за да имате пълноценна здравословна рутина всеки ден. Ако пакетът ви със социални придобивки включва ваучери за храна, карта за спорт или подкрепа за менталното здраве, възползвайте се максимално от тези възможности.
Мотивацията е най-важният фактор както за успеха на работното място, както и при пълноценния начин на живот извън работата. Тя е най-вече лична грижа, така че е важно всеки от нас да обръща повече внимание на себе си.
Ако нашите съвети ви допадат, можете да прочетете Как да се справяме със стреса на работното място.