Как да планираме социалните придобивки за 2024?
1.11.2022
Всяка година с началото на есента, почти във всяка фирма, настъпва т.нар. период на бюджетиране. Ръководният състав дава своята визия как ще изглеждат приходите и разходите за следващата година.
Неизменна част от разходите е и бюджета за човешките ресурси, който включва заплатите на служителите, социалните и здравни осигуровки и бюджета за социални придобивки. За да планирате добре всеки един от тези три основни разходни компоненти, е необходимо вече да имате визия как искате да управлявате най-важния елемент за развитието на всяка фирма – човешкия капитал.
Има ли нужда от промени в социалния пакет, който предлагате на служителите си?
Защо е важна визията, когато говорим за управление на човешките ресурси? Защото по този начин вие ще знаете кои служители е най-важно за вас да задържите в компанията и на кои да помогнете да се развиваят или да променят своята позиция. Във време на сериозни икономически и социални промени и повишена инфлация е наистина трудно да задържите важните и ценни служители.
Те със сигурност имат нуждата да усетят вашата подкрепа, особено във финансов аспект. Повишаване на работната заплата, съчетано с подобрени социални придобивки, са точен и правилен ход. В противен случай рискувате най-ценният ви ресурс да потърси по-добре платено място на пазара на труда, за да може да неутрализира ефекта на повишените потребителски цени.
Започнете с проучване
Организирайте запитване за служителите - до колко използват придобивките в сегашния си пакет и какво биха искали
Разходите за социални придобивки са немалко перо, така че периода за бюджетиране е подходящ момент да верифицирате дали всички придобивки към момента са атрактивни и полезни за вашите служители. Най-лесният начин е анонимна анкета. Ако служителите не използват някоя социална придобивка - използвайте този момент, за да я промените с пожеланата и предпочитана от екипа ви.
Проучете конкуренцията
Вашата компания се конкурира както на пазара на стоки или услуги, които предлага, така и на пазара на труда. Затова проучете добре какво правят вашите конкуренти в тази област: какви са техните социални придобивки и дали са по-атрактивни за служителите. Обикновено лесно можете да получите информация от служители или познати, както и от обявите за работа на конкурентите. Така ще разберете дали сте релевантни и конкуренти при привличането и задържането на таланти, а и ще получите идеи за придобивки.
Разгледайте статистиката
Третата стъпка е да направете проучване на статистиката. Вече има класации за найпредпочитани социални придобивки в България, които ще ви помогнат да се ориентирате. Според една от последните публикувани класации, на първо място са придобивките от категория “Подаръци и преживявания”.
Направете най-добрата комбинация
След като сте преминали през първата стъпка – проучването, е време да направите и следващата. Запазете или дори подсилете социалните придобивки, които са най-важни и ценени от вашите служители. Ако има такива, които служителите ви не използват, не са атрактивни и за кандидатите за работа, най-добре ги променете. Началото на годината е подходящ момент за това. По този начин ще успеете да създадете най-добрата комбинация от социални придобивки, която ще се харесва на максимален брой хора във фирмата.
1. Увеличаване на покупателната способност
В началото на тази статия споменахме инфлацията, която означава понижена покупателна способност за всички. За да преодолеем този икономически проблем, можем да се стремим чрез социалните придобивки да повишим покупателната способност на нашите служители.
Въвеждането на електронни ваучери за храна, или повишаването на месечната сума на ваучерите е такава антиинфлационна мярка. Истината е, че ако преди няколко месеца вашите служители са могли да закупят определено количество хранителни стоки с ваучерите, които сте им предоставяли, в момента това количество хранителни стоки е значително по-малко. Възползвайте се от факта, че от началото на тази година беше повишена месечната сума, която не се облага с данъци - тя вече е 200лв. на служител. Така лесно можете да повишите сумата на ваучерите за храна, която предоставяте на служителите си, и да се възползвате от данъчните облекчения за тази социална придобивка.
Както споменахме по-горе, ваучерите за подаръци са желана социална придобивка. Установете правила за тяхното предоставяне - преизпълнение на таргет, личен повод (рожден ден, имен ден, друг празник) или за лоялност (ако служителят е работи за вас от дълъг период).
Тъй като и разходите за транспорт се повишиха от началото на 2022 година, можете да помислите и в тази посока. Покриване на разходите за карта за градския транспорт за гориво са чудесна добавка към пакета социални придобивки.
Все по-актуално е и договарянето на отстъпки между вашата компания и различни търговци. Вие им предоставяте една солидна клиентска база в лицето на вашите служители, а те им предоставят атрактивни отстъпки и промоции.
2. Здравеопазване и спорт
Подобряването на покупателната способност може да се разглежда като краткосрочна мярка, тъй като периодите на инфлация рядко траят повече от година, година и половина. За да се погрижите добре за вашите служители, е хубаво да имате предвид и тяхното дългосрочно благосъстояние. Най-важният елемент в този аспект е здравословното и физическото състояние. За да се справят успешно със стреса и напрежението, които съпътстват живота на всеки, е добре да им предоставите възможност да спортуват редовно – карти за спорт или оборудване на място във вашия офис. За здравния им статус се погрижете като им осигурите и допълнително здравно осигуряване.
3. Разумни инвестиции
Други възможни социални придобивки, които са в синхрон с настоящата икономическа ситуация, са инвестициите в обучения. Важно е да отбележим, че това ще е от полза не само за вашите служители, но и за компанията. Повишаването на знанията и уменията на персонала е дългосрочна инвестиция, която ще се отрази в тяхната лоялност, но и в резултатите на фирмата.
Някои акционерни дружества, фокусирани в задържането на най-ценните си служители, имат практиката вместо финансови бонуси в края на годината, да предоставят акции. Това е добра идея, тъй като повишава ангажираността на служителите, както и тяхната лоялност.
Добра идея за подпомагане на вашите служители е да поканите финансов консултант, който да им помогне с избора на инвестиции или кредитиране.
Друга помощ в тази посока е да се договорите с банките, с които работите, за да предоставят преференциални условия по кредити и други финансови услуги, които предлагат – разплащателни сметки, депозити и инвестиционни услуги.
4. Гъвкавост и свободно време
Една тенденция, която тръгна от Западна Европа, си проправя път и в България - по-гъвкаво или съкратено работно време. Тестовете в тези държави показаха, че качеството на труд се подобрява, а количеството свършена работа не намалява. Тази свобода със сигурност ще се оцени от вашите служители, а ефективността им само може да се подобри.
Ако все пак работният процес не позволява подобна гъвкавост, тогава можете да помислите за друг тип социална придобивка – т.нар. ваучери за преживявания. Скокове с парашут или бънджи, полет с балон и други подобни нестандартни изживявания стават все по-търсени в България. Намерете повод да подарите нещо подобно, но имайте предвид и хората, но които ще го дадете, все пак е важно това преживяване да съответства на интересите на служителите.
Защитете необходимия бюджет
Със сигурност горните идеи са страхотни и ще повишат ключовите показатели по отношение ангажираност на служителите, но все пак те трябва да бъдат финансирани.
При подготовката на план за нов бюджет, огледайте добре всяко едно предложение. Използвайте проучването, което сте направили в началото: нуждите на персонала, конкурентните действия, данни от пазара, както и какво очаквате като резултати (мотивиран екип, повишена лоялност, ефективна и здравословна работна среда). Така за вас ще е много полесно да защитите необходимия бюджет.
Можете да разгледате портфолиото с придобивки на Pluxee, или да научите още полезни съвети от нашия блог