Адаптиране след летните отпуски: Мисията възможна
26.09.2022
Летните ваканции са нещо, което вашите служители очакват с изключително нетърпение. Почти няма човек, който да не изпитва трудности да се върне обратно към работния си ритъм след малко по-дълга почивка.
Традиционно българите започват с летните отпуски през юни, като пикът настъпва през август. През последните години все по-популярен за почивка става и месец септември - двата национални празника в този месец дават възможност за удължаване на отпуската и време за една последна среща с море преди есента. Проблемите обикновено настъпват след този период, особено ако ваканциите са с продължителност над една седмица. Служителите често изпитват различни емоционални проблеми и чувства като тъга и носталгия доминират в този период. Някои служители дори усещат физическа умора, въпреки че се връщат от почивка. Това неминуемо се отразява на продуктивността – служителите са незаинтересовани, немотивирани, дори хаотични и това влошава качеството на тяхната работа.
Как се отразява отпуската на служителите
Разбира се, адаптацията след отпуска не заличава позитивите от активната почивка, от която вашият екип се нуждае. Летните ваканции позволяват на служителите да презаредят „батериите“, да се освободят от излишния стрес, да отделят време за себе си и семейството си. Ранните симптоми на прегарянето също могат да бъдат адресирани с навременна отпуска. Неслучайно в някои компании вече успешно въвеждат промени в продължителността на работния ден или седмица. 6 или 7 часов работен ден, 4 дневна работна седмица - това са нововъведения, които показват позитивни първоначални резултати, особено що се касае до повишената продуктивност и значително редуцираните случаи на „прегаряне“ на служители.
Как да помогнем за адаптацията след летния отпуск
След като вече сме идентифицирали този често срещан проблем със служителите, които се завръщат от по-дълга ваканция, е време и да помислим как да се справим с него.
На първо място е необходимо да дадем време за адаптация. Не е лесно за човек веднага да се пренастрои от ставане късно, без аларма, към ставане рано сутринта. Дори физиологично, това е проблем за тялото и мозъка.
Разбира се, че периодът след летните месеци е важен за резултатите на компанията, както и това е времето за подготовка на следващата година, но се опитайте поне в първите няколко дни да не затрупвате вашите служители с важни и тежки задачи. Оставете им няколко дни без дълги срещи, без тежки проекти, които изискват тяхното внимание и отдаденост на 100%. Няколко леки задачи, които да ги върнат обратно в работен ритъм, ще донесат неочаквано добри резултати.
Окуражете служителите да споделят преживяванията си
Понякога, противно на логиката, мениджърите реагират негативно на „неработни“ дискусии между служителите, които обсъждат преживявания от отпуските. Това не е продуктивно, по-скоро трябва да вземем пример от училище, когато след всяка лятна ваканция учителя кара учениците да споделят как са прекарали лятото.
Оставете на вашите служители няколко дни, в които да разполагат с малко повече свободно време, в което да разкажат на колегите си за летните си приключения. Това ще е от полза за всички, дори може да ги стимулирате да го направят. Стартирайте вие като споделите нещо за вашата отпуска, пуснете някъде в електронна среда подобна тема – може да е във фирмения чат, по мейл или друг формат, подходящ за стила на комуникация във фирмата ви.
Зарадвайте служителите с бонус или допълнителна придобивка
Позитивните новини също подобряват настроението на служителите. А точно след отпуск те имат нужда точно от това. Възможно е да е свързано с резултатите на фирмата или пък организирана корпоративна активност като тиймбилдинг или друг вид приятно прекарване в извънработна среда.
Помислете дори за символични подаръчни ваучери, с които да ги изненадате. В такъв момент дори стойността няма значение, по-важен е елементът на изненадата и то точно в период на негативно емоционално състояние за повечето служители. Това със сигурност ще подобри настроението, ще повиши и нивото на мотивация, а и лоялността към компанията. Новина за увеличаване на сумата за ваучерите за храна също може да свърши отлична работа.
За периоди като този разработихме виртуалната карта за подарък Pluxee, чрез която можете максимално лесно и без излишна бюрокрация да зарадвате вашите служители.
Обърнете специално внимание на родителите
Важно е да обърнете внимание на всеки, който изпитва подобни проблеми, но има една група, която със сигурност има нужда от вашия фокус. Това са родителите, чийто деца тръгват на училище или детска градина. За всички служители след отпускарския период е тежък, но при тях той се комбинира с всички грижи за децата - учебници и помагала, дрехи, обувки, раници и какво ли още не.
Тези служители със сигурност биха оценили много по-високо вашата подкрепа и това ще ги направи още по-лоялни към вашата компания. Вие можете да им подадете ръка в най-подходящия момент, като им предложите малко по-гъвкаво работно време. Например сутрин да идват по-късно на работа, за да могат да изпратят детето до училище или градина, или пък вечер да тръгват по-рано, за да могат да ги прибират от там. Разбира се, може да им помогнете и финансово – за повечето родители 15 септември е свързан със значителен разход и ако вие имате възможност да ги подкрепите, те ще го оценят подобаващо. Допълнителна финансова помощ, дори в неголям размер, е добре дошла за всеки родител в този период.
Планирайте отрано периода до Коледа
Освен краткосрочни мерки като по-плавен преход към работа или малък бонус за повдигане на настроението, можете да планирате отсега и проектите за следващата година. Знаем, че четвъртото тримесечие обикновено е най-трудното за служителите – гонят се годишни резултати, планира се бюджета за следващата година, подготвят се проектите. Затова е важно, когато правите тези планове да направите така, че да няма струпване на големи и важни проекти именно в периода октомври – ноември, защото така ще имате двоен проблем – служители, които имат нужда от плавен преход след отпуските, и важни проекти, които могат да изостанат.
Защо мотивираните служители са плюс за вас
Често казваме, че служителите са най-ценния актив на компанията и това в действителност е така. Мотивирани и лоялни на компанията, те ще носят по-висока добавена стойност. Погрижете се за тях, помогнете им да навлязат плавно и без стрес в работната обстановка след лятната ваканция и ще усетите резултатите много скоро.
Можете да научите какво прави служителите щастливи или Как да планирате социалните придобивки във фирмата.